به گزارش مشرق، امروز (دوشنبه) کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال یک بار دیگر رای بر بسته شدن 2 پنجره نقل و انتقالاتی برای یک باشگاه دیگر داد. این کمیته پیش از این تیمهای سایپا و فولاد را با این محرومیت سنگین روبهرو کرده بود و حالا نوبت به شهر خودرو رسید تا در دو دوره زمانی نقل و انتقالات اجازه جذب هیچ بازیکنی را نداشته باشد.
بیشتر بخوانید:
محرومیت شهرخودرو از ۲ پنجره نقل و انتقالات
به این فهرست باید باشگاه ماشینسازی را هم اضافه کنیم که از 3 پنجره محروم شده, با این تفاوت که باشگاه تبریزی از سوی فیفا با این حکم روبهرو شده است و ربطی به کمیته تعیین وضعیت ایران ندارد. با اضافه کردن ماشینسازی و شهر خودرو تعداد باشگاههایی که هماکنون دچار محرومیت نقل و انتقالاتی در لیگ برتر هستند به عدد 4 میرسد.
دلیل همه این محرومیتها اما فقط یک مسئله است؛ رعایت نکردن مفاد قرارداد باشگاهها با بازیکنان و یا جذب بازیکنی که تحت قرارداد باشگاه دیگری است. اتفاقاتی که فوتبال ایران به تبعات آن که محرومیت و جریمه است, عادت دارد. در کنار این محرومیتهای قطعی که با صدور حکم همراه است, در فصول نقل و انتقالاتی مختلف بسیاری از باشگاهها به دلیل باز بودن پرونده انضباطی یا مالی در فدراسیون اجازه ثبت قرارداد ندارند و این نشان میدهد که باشگاههای ما علاوه بر بحران مالی که با آن دست و پنجره نرم میکنند از خیلی مباحث حقوقی و مفاد قراردادها بیخبر هستند یا حداقل روی آنها تسلط کامل ندارند که کارشان به اینجا میرسد.
به طور مثال باشگاه فولاد خوزستان در ابتدای فصل به دلیل اینکه آشنایی کامل با بحث بازیکن آماتور و حرفهای نداشت, اقدام به جذب محمد بلبلی که تحت قرارداد سپیدرود بوده, میکند و در آخر با محرومیت روبهرو میشود. باشگاه شهر خودرو نیز بر سر جذب میلاد سرلک و حسن جعفری و فسخ غیر قانونی این بازیکنان با نساجی, کارش بیخ پیدا کرده و حالا باید با محرومیت نقل و انتقالاتی دست و پنجه نرم کند. این مورد دقیقاً برای سایپا و موضوع جذب محمدصادق بارانی از شاهین نیز برای این باشگاه تهرانی تکرار شد.
با توجه به اینکه صدور آرای فوق از سوی کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال صادر شده و یک حکم داخلی به حساب میآید, نمیتوان خیلی روی قطعی بودن اجرای آن اطمینان داشت, از این جهت که گفته میشود اگر باشگاه محکوم شده بتواند رضایت شاکی خود را جلب کند, این محرومیت با تخفیف و یا بخشودگی همراه خواهد بود. علاوه بر این حرف و حدیث بر سر اعلام این آرا نیز زیاد است و باشگاههایی که با محورمیت مواجه شدهاند, اعتقاد دارند که کار اشتباهی نکردهاند و تخلفشان جای دفاع دارد.
دلیل دیگر رخ دادن این اتفاقات را میتوان به داغی بازار نقلوانتقالات در زمان مقررش ربط داد. باشگاهها مدام در حال رایزنی برای جذب بازیکنان مورد نیازشان هستند و میخواهند در این رقابت از سایر رقبا پیشی بگیرند و همین موضوع باعث میشود تا قراردادها با عجله و پر از ابهام امضا شود.
همچنین امروز ابراهیم شکوری سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال با ارسال نامهای به سازمان لیگ به 17 باشگاه ایرانی از جمله پرسپولیس اخطار داده که ظرف یک هفته نسبت به پرداخت بدهیهای خود اقدام کنند. فدراسیون تهدید کرده در صورت عدم ارسال رضایتنامهها وفق بند الف و ب ماده 89 مقررات نسبت به جریمه نقدی, کسر امتیاز و یا محرومیت از ثبتنام بازیکن جدید و یا سقوط به دسته پایینتر حکم مقتضی صادر خواهد شد و این یعنی اینکه در صورت اجرای قانون تیمهای بیشتری درگیر خواهند شد. در این رابطه صنعت نفت آبادان, تراکتور تبریز, نساجی مازندران, پارس جنوبی, استقلال و پرسپولیس هم در نیم فصل برای جذب بازیکن دچار مشکل شدند و حتی در این بین آبادانیها در نهایت موفق به کسب مجوز برای جذب بازیکن جدید نشدند.
پیش از این استقلال خوزستان و پرسپولیس و خیلی باشگاههای دیگر نیز با محرومیتهای قطعی از پنجرههای نقل و انتقالاتی مواجه بودهاند و این نشان از همان تیشهای میدهد که در حال زدن ریشه فوتبال باشگاهی ایرانی است. باشگاهها با همه مشکلاتی که دست و پنجه نرم میکنند, اگر قرار باشد به اندازه 2 یا 3 پنجره نقلوانتقالاتیشان نیز محروم باشند, مشکلی به مشکلات زیادشان اضافه خواهد شد. در این وضعیت بهتر است باشگاهها کمیتههای حقوقی خود را فعالتر و با قوانین و مقرارات انتقال بازیکن و مربی بیشتر آشنایی پیدا کنند چون اگر با همین فرمان محرومیت و بسته شدن پنجرهها ادامه پیدا کند, باید منتظر انتقال بازیکن تنها بین 4-3 باشگاه باشیم.